Koleje Dolnośląskie pierwszym przewoźnikiem w Polsce z wagonami rowerowymi
Koleje Dolnośląskie poszerzyły swoją ofertę, zakupując od PKP pięć wagonów przeznaczonych do przewożenia rowerów. Po gruntownym przeglądzie specjalistycznym (na poziomie P5) wyjadą na trasy w przyszłym sezonie letnim.
Od miesięcy przyglądamy się stale rosnącemu zainteresowaniu przewozem rowerów w naszych pociągach. Bez wątpienia wiąże się to nie tylko ze sprzyjającą cyklistom pogodą, ale też budową nowych ścieżek rowerowych w regionie. Chcemy ułatwić podróże rowerzystom i zwiększyć komfort przejazdu wszystkim naszym pasażerom. Dlatego jako pierwszy przewoźnik w Polsce postanowiliśmy uruchomić specjalne wagony, przeznaczone do przewozu rowerów.
mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich
Każdy z wagonów ma powierzchnie 33 mkw, a po przystosowaniu go do nowych potrzeb będzie mógł pomieścić 60 rowerów. Zakup nowego taboru kosztował Koleje Dolnośląskie 195 tysięcy złotych brutto, a specjalistyczny przegląd każdego z wagonów to od 30-40 tysięcy złotych.
To rozwiązanie wymaga stosunkowo niedużych nakładów finansowych, a wydatnie zwiększy komfort pasażerów. Pokazują to przykłady z Austrii czy Czech, gdzie podobna oferta funkcjonuje z powodzeniem od lat. Biorąc pod uwagę specyfikę naszego regionu, gdzie infrastruktura rowerowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana, zakup i modernizacja wagonów cargo jest naturalną konsekwencją działań, wynikającą z potrzeb naszych pasażerów.
podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes zarządu Kolei Dolnośląskich
Urząd Transportu Kolejowego pozytywnie zaopiniował pomysł wprowadzenia specjalnych wagonów. Trasy, po których będą jeździć, zostaną wybrane na podstawie analiz m.in. dotychczasowej popularności przejazdów rowerzystów.
Cykolstrada Dolnośląska
Cykostrada to koncepcja długodystansowych dróg rowerowych w całym regionie. Cała trasa będzie liczyć 1800 kilometrów długości. Inwestycja wyniesie około 850 milionów złotych, a w jego ramach powstaną nowe ścieżki rowerowe. Celem projektu jest poprawienie dostępności transportu w regionie, zintegrowanie lokalnych dróg rowerowych i powiązanie ich z dolnośląską siecią kolejową.
Z perspektywy rozbudowy dróg rowerowych na Dolnym Śląsku inicjatywa Kolei Dolnośląskich jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Rowerzyści będą mieli komfort w wyborze ulubionych tras i korzystać z udogodnień oferowanych przez regionalnego przewoźnika. Część z planów dotyczących Dolnośląskiej Cyklostrady realizowana jest już teraz – chociażby poprzez oddanie do użytku nowej trasy rowerowej łączącej powiat trzebnicki i milicki. Wagony rowerowe Kolei Dolnośląskich ułatwią podróże na zmodernizowanych drogach i znacznie wpłyną na zwiększenie zainteresowania Dolnoślązaków wycieczkami rowerowymi.
mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego