Jakie wymagania powinien spełniać magazyn e-commerce?

Co jest ważne dla magazynów e-commerce?
W świecie e-commerce magazyny służą nie tylko do składowania towarów. W tych przestrzeniach często mają miejsce także inne procesy kluczowe dla realizowania dostaw, na przykład konsolidacja i dekonsolidacja towarów, konfekcjonowanie i pakowanie, a niekiedy nawet lekka produkcja. W przypadku modeli biznesowych licznych firm to właśnie od efektywności magazynu w dużej mierze zależeć będzie szybkość realizacji i dostarczenia zamówienia. Warto więc wiedzieć, jakie cechy powinna mieć ta przestrzeń logistyczna, aby pozwalała skutecznie działać na współczesnym rynku e-commerce.
Jeśli szukasz nowoczesnych przestrzeni magazynowych na wynajem w województwie lubuskim, sprawdź ofertę Panattoni — europejskiego lidera powierzchni logistyczno-przemysłowych. Aktualną ofertę dewelopera dla tego regionu znajdziesz na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl/aktualnosci/magazyny-do-wynajecia-w-lubuskim.
Przestrzeń dopasowana do potrzeb działalności
Dobry magazyn e-commerce to przede wszystkim taki, którego dostępna przestrzeń oraz obecna w niej infrastruktura sprzyjają rozwojowi danego biznesu i pozwalają sprawnie realizować zamówienia także w sezonach zwiększonego popytu. Dodatkową przestrzeń składowania zapewniają wysokie regały, antresole czy podesty magazynowe.
Jeżeli w magazynie prowadzona jest konsolidacja lub dekonsolidacja ładunków, przyda się łatwy dostęp do doków dla pojazdów. Jeśli firma planuje lekką produkcję lub pakowanie zamówień w obiekcie, konieczne będzie wyznaczenie w nim stref dla poszczególnych procesów i zaprojektowanie przestrzeni tak, by pozwalała na optymalne przemieszczanie ładunków w magazynie.
Automatyka i cyfryzacja
Technologia odgrywa istotną rolę w procesie organizowania i przebiegu pracy magazynów e-commerce. Nowoczesne obiekty coraz częściej korzystają z takich rozwiązań jak magazynowy system informatyczny WMS, częściowa automatyzacja określonych procesów (np. transportu bliskiego w magazynie) czy rozbudowane systemy identyfikacji towarów z bazą danych dostępną online. Dzięki nim firma może więc na bieżąco kontrolować stan zapasów, łatwiej wykrywać wąskie gardła w pracy magazynu i optymalizować metody wykonywania wybranych zadań.
Dobra lokalizacja i wygodny dojazd
Każdy przedsiębiorca z branży e-commerce wie, jak istotna dla klientów jest kwestia czasu realizacji zamówienia oraz dostawy — nikt nie lubi tygodniami czekać na swoją przesyłkę. Aby zminimalizować ryzyko opóźnień w dostawie, warto upewnić się, że lokalizacja magazynu pozwala na szybki i dogodny dojazd, z którego korzystać będą nie tylko pracownicy obiektu, lecz także przewoźnicy — firmy transportowe i kurierskie.
Magazyn powinien być też położony możliwie jak najbliżej skupisk klientów — dzięki temu czas dostawy będzie dla nich minimalnie krótki. Jeśli wysyłasz produkty z magazynu do innego kraju, dobrym wyborem będzie znalezienie obiektu logistycznego położonego blisko rynku zbytu. Dla przykładu, firmy wysyłające towary do Niemiec mogą zdecydować się na wynajęcie przestrzeni magazynowych w województwie lubuskim.