Olbrachtowice wykluczone komunikacyjnie. Pociąg omija miejscowość. Poseł Michał Jaros interweniuje
Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 dawała duże nadzieje dla wielu mieszkańców z przywróceniem połączeń kolejowych, w tym również mieszkańców Olbrachtowic w Gminie Sobótka. Niestety, mimo licznych wniosków i próśb, w miejscowości nie powstał przystanek kolejowy. Poseł Michał Jaros spotkał się z mieszkańcami przy dawnym budynku stacji kolejowej w Olbrachtowicach, aby wesprzeć ich w działaniach.
Rewitalizacja linii kolejowej do Sobótki
Po 22 latach pociągi wróciły na trasę o długości 60 kilometrów z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę. Inwestycję zrealizowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy udziale środków unijnych z RPO Województwa Dolnośląskiego za kwotę ponad 210 milionów złotych. W ramach inwestycji przygotowano urządzenia sterowania ruchem kolejowych, a prace objęły także modernizację ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych.
Na zrewitalizowanej trasie pociągi, zgodnie z założeniami, mają jeździć z prędkością nawet do 120 kilometrów na godzinę, a pasażerowie skorzystają łącznie z czternastu przystanków od Wrocławia Głównego do Świdnica Miasto. Wśród przystanków uwzględniono – Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno i Świdnica Przedmieście. Na peronach znajdują się wiaty oraz ławki, a same perony dostosowane zostały do osób z niepełnosprawnościami.
Poseł Michał Jaros spotkał się z mieszkańcami Olbrachtowic
Niewątpliwie była to inwestycja od wielu lat wyczekiwana przez mieszkańców Dolnego Śląska. Dokładnie 22 lata temu ze stacji kolejowej w Olbrachtowicach odjechał ostatni pociąg. Właśnie z inwestycją rewitalizacji linii kolejowej, ogromne nadzieje wiązali mieszkańcy miejscowości Olbrachtowice w Gminie Sobótka.
Miejscowość jest przykładem miejsca wykluczonego komunikacyjnie, a jedynym realnym środkiem transportu został samochód. Już na etapie projektowania, związanym z rewitalizacją linii kolejowej, mieszkańcy wnioskowali do inwestora o uwzględnienie ich miejscowości poprzez budowę przystanku kolejowego. Warto wspomnieć, że w Olbrachtowicach nadal znajduje się nieużytkowany już budynek byłe stacji kolejowej, który mógłby zostać zagospodarowany w ramach inwestycji rewitalizacji linii kolejowej.
Mieszkańców wspierał od początku Poseł Michał Jaros, który jeszcze w 2020 roku interweniował w zakresie utworzenia przystanku kolejowego w Olbrachtowicach. Niestety, wnioski i apele nie zostały uwzględnione, a mieszkańcy Olbrachtowic mogą jedynie oglądać pociąg przejeżdżający przez ich miejscowość. Brak przystanku wyklucza komunikacyjnie także mieszkańców miejscowości Stary Zamek, Krzyształowice i Ręków, którzy pojawili się na spotkaniu z Posłem Michałem Jarosem.
Na spotkaniu z mieszkankami i mieszkańcami Olbrachtowic, rozmawialiśmy o możliwości budowy przystanku w miejscowości. Na bazie przeprowadzonych rozmów oraz uzyskanych informacji, wystosowałem zapytanie poselskie do Ministra Infrastruktury oraz PKP PLK w zakresie uwzględnienia Olbrachtowic w ramach linii kolejowej nr 285, w tym kosztów budowy peronu dla przystanku czy budowy parkingu „Parkuj i Jedź”.
– mówi Michał Jaros, Poseł na Sejm RP.
Poseł Michał Jaros po spotkaniu z mieszkańcami w Olbrachtowicach, zobowiązał się do podjęcia kolejnych działań w zakresie utworzenia przystanku kolejowego w Olbrachtowicach. O wystosowaniu zapytania poselskiego do Ministerstwa Infrastruktury, poinformował na swoim profilu. Jak wspomniał Poseł Michał Jaros, utworzenie przystanku kolejowego w Olbrachtowicach to walka z wykluczeniem komunikacyjnym.