Pilotaż publicznego roweru miejskiego w gminie Kobierzyce
Od 1 czerwca br. powiększona została strefa użytkowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego m.in. o pięć miejscowości: Wysoką, Ślęzę, Bielany Wrocławskie, Domasław i Tyniec Mały. Do ponad dwóch tysięcy miejskich rowerów dołączyło 50 nowych, oznakowanych logo Aglomeracji Wrocławskiej i trzech gmin.
Zobacz też: Zabierz rower do Kobierzyc!
Rowery miejskie w Kobierzycach
Na zawarcie umowy z firmą Nextbike zdecydowały się też, oprócz gminy Kobierzyce, gmina Kąty Wrocławskie i Wisznia Mała. Umowa ma charakter pilotażowy i na terenie gminy Kobierzyce obejmuje dwie stacje rowerowe:
- Bielany Wrocławskie przy ulicy Kolejowej (Park & Ride)
- Wysoka przy ulicy Nastrojowej
W Bielanach Wrocławskich od dłuższego czasu funkcjonują dwie stacje zrealizowane ze środków przedsiębiorców w strefie aktywności gospodarczej. Wszystkie stacje w gminach i we Wrocławiu tworzą jeden spójny system, objęty takimi samymi zasadami.
Pilotażowa umowa obowiązuje do listopada 2024r., a pierwszy okres jej obowiązywania pozwoli ocenić realne zapotrzebowanie na takie usługi dla mieszkańców, w stosunku do ich kosztów i przygotować się do ewentualnego wspólnego z Wrocławiem przetargu na kolejny okres. Charakter systemu zakłada, że jest on dla użytkownika tani, a w bardzo wielu wypadkach praktycznie bezpłatny, jednak koszty zakupu i obsługi ponosi samorząd ze swojego budżetu. Dzięki temu ograniczona zostaje liczba samochodów na krótkich odcinkach przejazdów, obciążenie pojazdów komunikacji zbiorowej i co równie ważne – promowany jest zdrowy tryb życia.
W jaki sposób korzystać z rowerów?
Rowery nie są dedykowane do dalekich podróży, ale skonstruowane w taki sposób, aby wygodnie poruszać się przede wszystkim w warunkach miejskich. Mają bagażnik przedni pozwalający na transport niewielkiego bagażu, dzwonek ukryty w rączce kierownicy, przerzutkę oraz zautomatyzowany system lokalizacji, wypożyczania i zwrotu. Poniżej kilka praktycznych informacji, koniecznie należy się jednak zapoznać z zasadami i pełnym cennikiem na stronie Wrocławskiego Roweru Miejskiego https://wroclawskirower.pl/.
- Do użytkowania systemu aplikację mobilną oprócz aplikacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego oferuje wykonawca usługi pod nazwą nextbike by TIER.
- Rower standardowy do 20 min wypożyczymy za darmo, do godziny w czerwcu zapłacimy 2 zł, za każdą kolejną zaś 4 zł, od lipca opłaty te wzrosną odpowiednio do 3 i 6 zł.
- Na koncie użytkownika musimy mieć zawsze co najmniej 10 zł.
- Zwrot na stacji nie powoduje opłaty, ale za zwrot w strefie użytkowania poza stacją zapłacimy 5 zł, możemy też jednak otrzymać bonus 3 zł na konto użytkownika za przyprowadzenie na stację jakiegoś roweru wypożyczonego w terenie poza stacjami.
- Przejeżdżając pomiędzy stacjami rowerami możemy nie płacić nic, jeśli każda podróż potrwa do 20 minut, wypożyczenie jednak tego samego roweru na stacji po jego zwrocie wymaga odczekania kilku minut, od razu możemy zaś pożyczyć inny pojazd, o ile jest dostępny.
- Rowerem można wyjechać poza strefę użytkowania, ale już pozostawianie roweru wiązać się będzie z dużymi opłatami, podobnie jak pozostawianie ich w strefie niedozwolonej, np. w miejscu niedostępnym.
- Koniecznie chcąc zwrócić rower dokładnie sprawdzić, czy dany teren jest objęty strefą użytkowania, u nas będą to wymienione na wstępie wsie, ale strefa nie przebiega dokładnie po ich granicach. Mapy są dobrze widoczne w aplikacji.
- W aplikacjach łatwo sprawdzimy rozmieszczenie i dostępność pojazdów oraz naszą lokalizację.
- Rowery elektryczne i niestandardowe objęte są innymi zasadami i innym cennikiem.
Na koniec prośba: dbajmy o wspólne rowery, na stacjach układajmy je równo pomiędzy stojakami, a poza stacjami tak, aby nikomu nie przeszkadzały.
Wszelkie uwagi należy kierować na kontakty podane w aplikacjach WRM lub Nextbike. Ze względu na użytkowanie pojazdów przez tysiące mieszkańców aglomeracji mogą mieć one różny stan techniczny, zastrzeżenia co do ich funkcjonowania należy więc niezwłocznie zgłaszać do operatora systemu np. na dedykowanym do tego formularzu.