Identyfikacja wizualna marki – jak zadbać o dobry branding firmy? - Dolnyslaskinfo.pl

Identyfikacja wizualna marki – jak zadbać o dobry branding firmy?

Zbudowanie silnej i rozpoznawalnej marki nie jest proste, a na jej sukces składa się wiele elementów, których przedsiębiorcy nie mogą pomijać. Zapewne bez dłuższego zastanowienia jesteś w stanie wymienić kilka marek, ich logo, hasło i wartości, którymi się kierują. Wiesz dlaczego? Bo zadbały o spójną i skuteczną identyfikację wizualną marki.
fot. materiał partnera

Czym jest identyfikacja wizualna marki?

Identyfikacja wizualna marki to wszelkie symbole i zachowania stosowane w firmie służące do kształtowania wizerunku marki. System ten składa się z wielu elementów. Celem identyfikacji jest stworzenie spójnego obrazu marki i związanych z nią skojarzeń.

Co składa się na identyfikację wizualną marki?

Identyfikacja wizualna marki składa się z wielu elementów, niektórych wykorzystanie to obowiązkowy must have, a niektóre możemy pominąć. Jakie elementy identyfikacji wyróżniamy?

Logo – identyfikacja wizualna

Logo to podstawowy element identyfikacji wizualnej. Logo to symbol graficzny, który musi być czytelny i unikatowy. Najczęściej składa się z sygnetu oraz logotypu. Jednak niektóre marki decydują się na wykorzystanie tylko jednego z tych znaków.

  • Sygnet to znak graficzny, niewielki symbol, który charakteryzuje najważniejsze wartości marki i jej charakter.
  • Logotyp to tekstowa prezentacja nazwy marki.

Kolorystyka marki

Kolorystyka marki to kolejny ważny element identyfikacji wizualnej. Jej odpowiedni dobór jest niezwykle ważny, aby przekaz i charakter prezentowany przez przedsiębiorstwo był spójny.

Podczas wyboru odpowiedniej kolorystyki marki powinniśmy zadać sobie pytania:

  • Jaki charakter ma moja marka?
  • Jaka jest moja grupa docelowa?
  • Jakie emocje w odbiorcy chcę wzbudzać?

Co kolory świadczą o marce?

  • Czarny – elegancja, luksus, wyrafinowanie, potęga, prestiż (mp. Chanel, Gucci)
  • Zielony – natura, równowaga, spokój, wzrost (np. bp, Starbucks, Animal Planet)
  • Niebieski – spokój, stabilizacja, bezpieczeństwo (np. hp, Ford, Oreo, NASA)
  • Żółty – optymizm, energia, szczęście, zabawa (np. Nikon, McDonald’s, DHL,)
  • Pomarańczowy – ciepło, pewność, entuzjazm, energia, odwaga (np. Fanta, Orange, Amazon)
  • Czerwony – pasja, witalność, moc, dynamizm, emocje (np. Coca-Cola, LEGO, KFC, Levi’s)
  • Fioletowy – kreatywność, pomysłowość, wyobraźnia (np. Aussie, Taco Bell, Yahoo!)
  • Szary – spokój, neutralność, nowoczesność (np. Apple, Mercedes, Nestle)

Typografia

Typografia to element identyfikacji wizualnej marki, którego nie możemy pominąć, a wielu przedsiębiorców nie zwraca na niego uwagi. Typografia to nie tylko określony typ fontów, ale także określenie interlinii, wielkości tekstu, proporcji między poszczególnymi elementami itp.

Typografia musi być dostosowana do charakteru marki oraz jej wartości. Konsekwentne stosowanie spójnej typografii wzmocni wizerunek marki i sprawi, że odbiorcy będą mogli rozpoznać firmę nawet po fragmencie tekstu.

Pozostałe elementy identyfikacji wizualnej marki

Typografia, kolorystyka i logo to nie jedyne elementy identyfikacji wizualnej, chociaż najważniejsze. Do brandingu swojej firmy przedsiębiorcy mogą dołączyć także:

  • Wygląd budynków, wystrój wnętrz,
  • Wygląd produktów oraz opakowań,
  • Oklejenie samochodów,
  • Spójny ubiór pracowników,
  • Materiały drukowane,
  • Zapachy.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej marki?

Niezwykle ważnym oraz przydatnym rozwiązaniem jest księga identyfikacji wizualnej marki, niestety wielu przedsiębiorców o niej zapomina, a to generuje problemy np. podczas współpracy z agencją marketingową.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej marki? To po prostu oficjalny zapis wszystkich ustaleń związanych z elementami wizualnymi stosowanymi w danej firmie. Powinny znaleźć się w niej:

  • symbole firmy (logo, symbole dekoracyjne),
  • kolorystyka,
  • typografia,
  • druki firmowe (np. papier firmowy, koperty firmowe, kartki do zapisków)
  • wzory materiałów reklamowych, form audiowizualnych (np. prezentacji),
  • ubiór i identyfikatory pracowników,
  • oznakowanie środków transportu,
  • architektura i wystrój budynków, biur, punktów sprzedaży,
  • informacja wizualna,
  • inne elementy identyfikacji (flagi, transparenty, maskotki, upominki).

Identyfikacja wizualna – cena

Stworzenie identyfikacji wizualnej marki warto zlecić specjalistom, którzy posiadają odpowiednią wiedzę, narzędzia i doświadczenie. Cena stworzenia całej identyfikacji wizualnej razem z księgą nie należy do najniższych, jednak warto wziąć pod uwagę, że w ten sposób budujemy wizerunek firmy i jej pozycję na rynku. Dodatkowo identyfikacja wizualna marki to inwestycja na lata.

Jeżeli zależy nam na profesjonalnym projekcie dostosowanym do naszej marki powinniśmy podjąć współpracę z profesjonalistą. W tym celu możemy wybrać freelancera lub agencję. Jeżeli zdecydujemy się na wybór agencji możemy podjąć kompleksową współpracę – stworzyć identyfikację wizualną marki, a następnie wdrożyć działania marketingowe. Jeżeli poszukujesz profesjonalnej agencji marketingowej w Krakowie zapoznaj się z ofertą 3-A. To agencja marketingowa oferująca kompleksowe usługi zarówno stworzenia identyfikacji wizualnej marki, jak i prowadzenia działań marketingowych.