Drążenie tunelu na S3 rozpoczęte
Docelowo drążenie tunelu będzie się odbywało przy użyciu czterech takich maszyn i materiałów wybuchowych. Waga jednej maszyny to ponad 35 ton. Pierwsza z dostarczonych w październiku wiertnic rozpoczęła już pracę.
Cała droga S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra Droga będzie miała długość ponad 16 km. W jej przebiegu powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe. Pierwszy, między Sadami Górnymi i Starymi i Nowymi Bogaczowicami ma mieć długość 2300 m i będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Drugi tunel o długości około 320 metrów będzie budowany niedaleko miejscowości Gostków. Drugi tunel będzie budowany metodą górniczą w technologii Cut & Cover, czyli otwarty wykop. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku.
Tunel powstanie nową metodą austriacką
GDDKiA w komunikacie informuje, że tunel
Zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM. To nowa metoda austriacka (z jęz. angielskiego New Austrian Tunnelling Method – NATM) polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.
Co się dzieje na placu budowy?
Wykonawca po otrzymaniu w sierpniu 2020 roku decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpoczął roboty przygotowawcze. Cała trasa została już przygotowana w zakresie prac rozbiórkowych oraz wycinki drzew i krzewów. Aktualnie na placu budowy trwa humusowanie i budowa dróg technologicznych w miejscu przyszłych dróg dojazdowych oraz wykopy zarówno na powierzchni przyszłych dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Jaczków, jak i tunelu między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. Na budowanym właśnie 16 kilometrowym odcinku S3 powstanie także: 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść dla zwierząt oraz 39 przepustów dla małych zwierząt i drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.