Czy betonowe płyty znikną z autostrady A18?
Oferta na przebudowę DK18 wybrana
Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło siedem ofert na przebudowę obecnej DK18 od okolic węzła Iłowa do granicy województw dolnośląskiego i lubuskiego. Dostosowanie tego odcinka o długości około 16 kilometrów do parametrów autostrady będzie kosztować 175,1 mln złotych.
W ramach tego zamówienia zostanie przebudowana południowa jezdnia DK18 i jej otoczenie. W zakres inwestycji ma wchodzić także budowa dróg dojazdowych, budowa infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (przejścia dla zwierząt) oraz budowa infrastruktury technicznej.
Terminy
Obecna inwestycja to trzeci etap budowy autostrady A18. Ostatecznym celem jest dostosowanie całego 70-kilometrowego odcinka Olszyna-Golnice do standardów autostrady.
Wykonawca ma na realizację robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie 25 miesięcy. Do tego czasu nie wlicza się okresu zimowego pomiędzy 16 grudnia a 15 marca. Zakończenie robót jest planowane na 2023 rok.
Historia DK18
Stara droga krajowa nr 18 zostałą zbudowana przez władze III Rzeszy jako część autostrady Reichsautobahn (RAB) 9, która miała połączyć Berlin z Wrocławiem i Górnym Śląskiem. W listopadzie 2004 r. rozpoczęto pierwszy etap dostosowywania DK18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej wtedy drogi została dobudowana równoległa jednia północna, oddana do użytki w 2006 roku.